Een extra zetje kan soms nodig zijn om klanten aan het einde van hun contract over te halen een nieuw contract af te sluiten. Zeker in private leasing, waar de aanbieders over elkaar heen buitelen met commerciële acties. Flowresulting onderzocht welk type (prijs)promotie het meest effectief is voor het behoud van klanten.
Resultaat: >10% stijging van conversie op retentiecampanges.
Met de uitkomsten van het onderzoek heeft VWPFS de retentiestrategie voor verschillende automerken (AUDI, SEAT, ŠKODA en Volkswagen) en doelgroepen aangescherpt. Nieuwe prijspromoties zijn vrijwel direct geïmplementeerd en mailings en websites zijn tekstueel en in look & feel aangescherpt. Resultaat: >10% stijging van conversie op retentiecampagnes.
Het onderzoek gaf antwoord op de volgende vragen:
- Welke type aanbieding werkt het best?
(bijv. cash korting, gratis brandstof, kosteloos eerder een nieuwe auto rijden, etc.) - Welke formulering van de aanbiedingen spreekt het meest aan? (bijv. kiezen we voor €500 brandstof tegoed, een half jaar gratis brandstof of 6.000 km brandstof)
- Hoe kunnen we meer gericht schieten: de juiste persoon de juiste aanbieding doen?
(bijv. rijders van verschillende merken, leeftijd, geslacht, looptijd contract, etc.) - Welke psychologische / beïnvloedingsprincipes dragen bij aan verhogen van conversie?
(bijv. hoe laten we o.a. schaarste, wederkerigheid, sociale bevestiging voor ons werken? - Welke goed bewaarde geheimen moeten we beter communiceren?
(bijv. welke elementen van onze propositie vindt men belangrijk maar kent men niet?)
In een online onderzoek zijn honderden klanten diverse aanbiedingen en varianten per aanbieding voorgelegd. Met verschillende technieken is inzicht verkregen in de aantrekkelijkheid van de promoties en inzicht in de kans dat respondenten daadwerkelijk ingaan op de promotie.