Prijsstrategie

Prijs is de P met de meeste impact op winstgevendheid.

Prijs is het meest onderschatte marketinginstrument

De prijs met 1% verhogen heeft altijd meer impact op winstgevendheid dan 1% volumestijging of kostenreductie. Toch investeren de meeste bedrijven meer tijd en geld aan marketing en besparingsprogramma’s dan aan het ontwikkelen van hun prijs competentie.

“You can devote a lot of effort into taking out costs, and it takes you six to twelve months to do it, and actually with a two months study on pricing you can get the same margin impact.” - CEO (leisure industry company)

Flowresulting biedt hulp

Value based pricing biedt kansen voor hogere prijzen en meer rendement. Het idee: baseer de prijs op de waarde die de doelgroep percipieert, in plaats van op de kosten plus een marge. Het startpunt voor hogere prijzen is inzicht in de waarde die klanten toekennen aan wat een bedrijf levert. De waarde die een bedrijf levert, bestaat niet alleen uit het product, maar ook uit de service er omheen en niet te vergeten het merk. De som van al die waarde-elementen is de basis voor value based pricing. Veel bedrijven weten dat ze geld laten liggen maar hebben om verschillende redenen toch moeite om de overstap te maken naar value based pricing. Flowresulting biedt hulp, bijvoorbeeld door deze vragen te beantwoorden: Hoeveel margeverhoging kunnen we realiseren met value based pricing? Welke stappen moeten we zetten om value based pricing te implementeren? Hoe krijg ik management mee om pricing hoger op de agenda te zetten? Hoe maak ik value based pricing praktisch voor onze sales mensen?

Effect op winstgevendheid o.b.v. P&L analyse Global 1.200

Publicaties

Laat je inspireren...